– Vi må styrke verdiskapningen og øke eksporten for design- og ferdigvareindustrien
AU-medlem Barbro Auestad deltok denne uken på designindustrikonferansen til Norsk Industri for å lansere en rapport om hvordan norsk design- og ferdigvareindustri bidrar til den norske økonomien.
IE&FLT organiserer medlemmer innenfor design- og livsstil som jobber med å produsere møbler, glass, porselen, tekstiler og mye mer.
Auestad beskriver design- og ferdigvarer som en bransje der sluttbrukeren velger et produkt på grunn av design, kvalitet og utforming.
– Hensikten med rapporten er å vise hvordan denne bransjen påvirker den norske økonomien, inkludert eksport, sysselsetting og ringvirkninger, og deretter sammenligne disse forholdene med andre land, sier hun.
– Vi ønsker å styrke verdiskapningen og øke eksporten i denne bransjen, slår hun fast.
Målet er at Norge skal eksportere mer
Auestad forteller de har savnet et tallgrunnlag for hvordan nå-situasjonen er, og for å se hva som fungerer og ikke fungerer i bransjen.
– Både ferdigvare generelt og innenfor design- og livsstilssektoren er det livskraftige bedrifter med høy verdiskapning, og det er bra sysselsetting.
Derimot kan bransjen vokse mer.
– Målet er at Norge skal eksportere mer, og i denne bransjen er det potensial for økt eksport.
Hun presiserer:
– Bransjen vil vokse hvis den får tilgang til større markeder og oppnår bedre distribusjon av produksjonen gjennom året, slik at det blir nødvendig å ansette folk i stedet for å permittere dem.
Spesialrådgiver Arild Theimann i IE&FLT deltok også på konferansen. Han sier det er viktig å følge opp regjeringens eksportsatsing.
– Denne bransjen er en del av regjeringens satsing Hele Norge eksporterer og der er målet å øke eksporten med 50%. Det blir viktig for våre medlemmer, bemerker han.
Bransjen har bedre rammevilkår i andre land
Auestad forteller at det er noen betydelige mangler i støtteapparatet for industrien innen møbel, glass og keramikk når sammenlignet med andre land i nærområdet som har bedre investeringsstøtte.
– I de bedriftscasene vi har valgt, ser vi tydelige mangler i støtteapparatet for design- og livsstilssektoren, sier hun og legger til:
– Næringen trenger et fungerende virkemiddelapparat for å øke eksporten og dermed verdiskapningen i Norge.
Hun understreker at bransjen må ha like konkurransevilkår som nabolandene Danmark og Sverige, og det offentlige må ha den samme kollektive stoltheten over produktene vi lager i Norge som de har i Danmark og Sverige.
– Vi foretrekker å velge norsk design, slår hun fast.
Viktig partssamarbeid
Spesialrådgiver Arild Theimann synes designindustrikonferansen var en bra konferanse som viste mangfoldet og potensialet i design- og ferdigvareindustrien i Norge.
– Vår tilstedeværelse er viktig for å øke egen kompetanse om bransjen, men også for å vise hvor viktig partsamarbeidet er, utrykker Theimann.
Han nevner at rapporten som ble presentert av Barbro Auestad og Egil Sundet i Norsk Industri på Designindustrikonferansen har flere viktige funn.
– Både at det er vekst i verdiskapingen og den viser at det er et godt potensiale for vekst i eksporten, sier han og legger til:
– Sysselsettingen har gått ned samtidig som verdiskapingen har økt. Det viser at bransjen er mer effektiv, det er positivt, men samtidig ønsker vi økt sysselsetting. Da må bransjen kapre nye markeder, understreker Theimann.