torsdag 4. februar 2016
Industri Energi reagerer på Kystverkets forslag om å legge ned Brevik Sjøtrafikksentral, som i dag kontrollerer skipsfart til og fra Norges petrokjemiske høyborg i Grenland i Telemark.
– Brevik Sjøtrafikksentral er viktig for å sikre trygg frakt av råstoff og ferdigvare, samt god logistikk til sjøs. Dette er et uansvarlig forslag som vil ramme både lokalbefolkningen og industrien, sier spesialrådgiver Geir Vollsæter i Industri Energi.
Kystverket foreslår å legge ned sjøtrafikksentralen i Brevik og samlokalisere den med sentralen i Horten. Brevik sjøtrafikksentral ligger ved Brevikstrømmen i Porsgrunn kommune. Den dekker innseilingene til det omfattende industriområdet i Grenland, hvor store deler av skipstrafikken består av gasstankere og fartøyer med annen farlig last.
– Det er den lokale industrien selv som betaler de årlige fem millionene det koster å drifte sjøfartssentralen i Brevik. Det gjør dette forslaget noe merkelig, kommenterer Vollsæter.
Vollsæter og nestleder Frode Alfheim i Industri Energi var på bedriftsbesøk i Grenland i januar. Besøket ble gjort i forbindelse med etablering av Industri Energi Forum Telemark, hvor forbundets lokale medlemmer kan samles og diskutere felles utfordringer. Vollsæter og Alfheim møtte blant annet forumets pådrivere Wenche Tveitan og Øyvind Selmer, som begge er tillitsvalgte i Industri Energi i petrokjemiselskapet Ineos.
– I forbindelse med våre bedriftsbesøk ble det uttrykt stor bekymring over at den lokale sjøtrafikksentralen er foreslått avviklet. Dette er noe vi tar på alvor, og våre lokale medlemmer har vår fulle støtte, forteller Vollsæter.
Kystverket opererer i dag fem sjøtrafikksentralersom regulerer og overvåker skipstrafikken i definerte geografiske områder langs norskekysten. Sjøtrafikksentraltjenesten jobber for å redusere risikoen for skipsulykker og bidra til effektiv trafikkavvikling. Brevik sjøtrafikksentral er Kystverkets eldste og ble etablert i 1978 som en følge av petrokjemiutbyggingen på Rafnes.