tirsdag 12. januar 2016
Arbeidsrettssaken der Industri Energi er saksøkt av NHO/Technip Norge for brudd på fredsplikten startet i Oslo tirsdag 12. januar. -Vi mener vi har en god sak og forventer at Arbeidsretten er enig med oss, sier områdeleder Ommund Stokka i Industri Energi.
Industri Energi krevde i fjor vinter tariffavtale i selskapet Technip Singapore PTE, som bemanner flerbruksfartøy på norsk sokkel.
Selskapet avviste tariffavtalekravet. Derfor varslet Industri Energi 30. september boikott av Technip Singapore.NHO og Technip Norge svarte da med å saksøke Industri Energi og LO fordi de mener boikotten er rettet mot den norske delen av Technip og dermed brudd på fredsplikten.
Arbeidsrettssaken startet i Oslo i dag, 12. januar.
Ordinert boikottvarsel
LO-advokat Einar Stueland gikk rettssakens første dag grundig gjennom bakgrunnen for kravet om tariffavtale og boikottvarselet.
-Saken dreier seg om et ordinert boikottvarsel mot en uorganisert bedrift. Det er aldeles usannsynlig at boikotten er rettet mot Technip Norge. Boikottvarselet er utelukkende rettet mot singaporeselskapet, slo Stueland fast.
Han forsikret at LO ville aldri akseptert et boikottvarsel som innebar brudd på fredsplikten. -Vi driver ikke med monkeybusiness. Vi krever full frifinnelse og dekte saksomkostninger, sa han.
Stueland gikk også gjennom dommen i den såkalte Subsea7-saken fra 2013, som Industri Energi tapte, og pekte på klare misforståelser rundt fakta i denne saken.
– Dommen bygger på misforståelser på sentrale punkt. Arbeidsretten bør derfor ikke trekke dette inn i vår sak, sa han.
Har en god sak
Områdeleder Ommund Stokka i Industri Energi har tidligere uttalt at NHO gjennom Arbeidsretten vil utvide fredsplikten og innsnevre adgangen til å gå til arbeidskamp.
-Industri Energi krever tariffavtale i Technip Singapore. Vi mener vi har en god sak og forventer at Arbeidsretten er enig med oss i det, sier Stokka etter dagens runde i retten.
Det er satt av to dager til rettsaken. Dom er ventet innen en drøy måned.
Les også dette blogginnlegget av Ommund Stokka om flerbruksfartøy.