fredag 20. mai 2016
Stortingsrepresentantene Torstein Tvedt Solberg og Fredric Holen Bjørdal fra Arbeiderpartiet skriver i Stavanger Aftenblad at Høyres uklare svar om flerbruksfartøy er et skremmende signal for oljearbeiderne.
Det var områdeleder Ommund Stokka i Industri Energi som først utfordret leder av Stortingets arbeids- og sosialkomité, Arve Kambe, til å gi et klart svar om flerbruksfartøy.
I en kronikk i Stavanger Aftenblad 5. april beskrev Ommund Stokka situasjonen om bord på flerbruksfartøy på norsk sokkel. Han skrev om useriøse aktører som utnytter arbeidsfolkene om bord på disse skipene, hvordan lov og tilsyn ikke gjelder for dem. Han beskrev en virkelighet uten verneombud og med folk som jobber på dagrater og som ikke tør si ifra om kritikkverdige forhold.
Stokka spør i kronikken hvilken side Arve Kambe (H) er på. Vil han at fremtidens oljearbeidere skal være ansatt i Norge, eller være lausarbeidere ansatt i Singapore?
Utfordrer tradisjonelle grenser
Høyrepolitikeren Arve Kambe svarte Stokka i et innlegg i Haugesunds Avis. Der skriver Kambe at teknologisk utvikling gjør at stadig flere oppgaver som tradisjonelt har blitt utført fra ordinære plattformer, må utføres av flerbruksfartøy. «Dette betyr at arbeid som tidligere ble utført av oljearbeidere underlagt arbeidsmiljøloven nå kan utføres av sjøfolk underlagt sjøfartslovgivningen i det landet som skipet er registrert i. Dette utfordrer den tradisjonelle grensedragningen mellom petroleumsvirksomhet og skipsfart» skriver Kambe.
Han påpeker at regjeringen har bedt Petroleumstilsynet om en faktisk og rettslig vurdering av situasjonen. «Den kommer til regjeringen i juni og inntil da synes jeg det blir helt feil å ta stilling til noe som partene selv avventer resultatet av» skriver Kambe.
Samtidig skriver han at det vil kunne oppstå praktiske utfordringer dersom slike skip skulle skifte reguleringsregime avhengig av hvor på havet de arbeider.
Et skremmende signal til oljearbeiderne
Arbeiderpartipolitikerne Torstein Tvedt Solberg og Fredric Holen Bjørdal er ikke fornøyd med svaret til Kambe og skriver i en kronikk i Stavanger Aftenblad 18. mai at dagens situasjon på flerbruksfartøy fører til at useriøse aktører får fortrinnsrett foran seriøse aktører på norsk sokkel.
«På utfordring fra fagforbundet Industri Energi om sikkerheten for oljearbeidere, og bruken av flerbruksfartøy, svarer Arve Kambe fra Høyre svært uklart. Arbeiderpartiet er tydelig på at oljearbeidere er oljearbeidere, om de jobber på en oljeplattform eller et flerbruksfartøy. Vi forventer at Kambe, som leder av Stortingets arbeids- og sosialkomite, er like tydelig og blir med Arbeiderpartiet på å bedre sikkerheten for oljearbeiderne» skriver de.
Solberg og Bjørdal skriver at en ansatt på flerbruksfartøy kan være bosatt i England, ansatt i bemanningsbyrå i Singapore, på jobb på norsk sokkel, på et skip som er registrert i et skatteparadis. I tillegg mangler de et effektivt tilsyn og et klart regelverk å forholde seg til.
«En slik situasjon er for Arbeiderpartiet uholdbart. Vi kan ikke akseptere at de som installerer fremtidens oljeindustri skal være prisgitt arbeidstilsynet til et skatteparadis».
Videre skriver de at det opp gjennom alle år har vært bred enighet om at trepartssamarbeidet og god sikkerhetskultur skal legges til grunn for arbeid på norsk sokkel.
«At Kambe ikke kan svare klart og tydelig på at dette også skal være fremtiden på norsk sokkel, er et skremmende signal til oljearbeiderne».
Det var Arbeiderpartiet ved Torstein Tvedt Solberg som i fjor stilte daværende arbeidsminister Robert Eriksson spørsmål om regelverket for oljearbeidere på flerbruksfartøy. Arbeidsministeren hadde ikke oversikt og ba derfor Petroleumstilsynet om en redegjørelse. Denne utredningen skal være klar i juni. Deretter blir det et politisk spørsmål om arbeidsmiljøloven skal gjelde for oljearbeidere på flerbruksfartøy.