-Prosafe kan ikke bare velge og vrake om de ønsker å følge norsk tariff og norske lover, sier forbundssekretær Fraser Knox i Industri Energi.
Prosafes «Safe Scandinavia» inngikk nylig fem års kontrakt med Statoil som støttefartøy på Oseberg Øst.
– Man skulle tro at dette betyr jobbsikkerhet for våre medlemmer, men det kunne ikke være lengre fra virkeligheten, sier forbundssekretær Fraser Knox i Industri Energi.
Ved et forestående verkstedsopphold før oppdraget ville Prosafe redusere bemanningen med 50 prosent og benytte en skiftrotasjon på lik tid av/på. Da dette ble avslått sier selskapet at de ikke har behov for arbeidskraften overhodet da riggen ville være under styring av Westcon i Ølen.
Ingen garanti om tilbakeføring
-Riggmannskapet blir plutselig uten betydning. De får heller ingen garanti om tilbakeføring til arbeid på riggen etter verkstedsoppholdet, sier Fraser Knox.
Med begrunnelse i driftsmessige årsaker vil Prosafe overføre mannskapet til internasjonale kontrakter for å dekke stillinger på andre fartøy.
-Prosafe er ute etter å omgå konsekvensene av mannskapsreduksjonen ved å hevde at de ansatte blir flyttet basert på operasjonelle krav uten at selskapet er villig til å bekrefte om det blir noen retur til riggen. Dette innebærer at mannskapet mister sine norske lønns- og arbeidsvilkår ved at selskapet sier opp den norske avtalen. Selskapet kan ikke bare velge og vrake når de ønsker å følge norsk tariff eller gjeldende norske lover, sier Fraser Knox.
Bryter egne retningslinjer
I Prosafes regelverk for etisk oppførsel står det at man skal følge gjeldende lovverk, støtte rettferdig konkurranse i markedet og at man skal føre en streng politikk mot diskriminering.
-Man må kunne stille spørsmål om det er etisk og samfunnsansvarlig å fjerne mannskapet uten garanti for gjenopptagelse av arbeidet. Dette er klart i strid med norsk lov og tariffavtale som selskapet har forpliktet seg til å overholde, sier Knox.
Han mener dessuten at Prosafes handlemåte er i strid med vanlig praksis for selskaper som opererer på sokkelen.
-Deres handlemåte gir dem klart en urettferdig fordel i forhold til konkurrerende selskaper på norsk sokkel i forbindelse med anbud på kontrakter, sier Knox.
Han ber nå Norges Rederiforbund å følge opp sitt medlem for sikre at selskapet ikke oppnår en urettferdig konkurransemessig fordel.