torsdag 22. desember 2016
Fagforbundene som organiserer oljearbeidere offshore står sammen i kravet om at flyforbudet for Super Puma-helikoptre opprettholdes, slik at disse ikke kan brukes i personelltransport og SAR-oppdrag på norsk sokkel.
Forbundene SAFE, Industri Energi, Fellesforbundet, Lederne, Nito, Tekna, DSO, ElogIT og FLT slår fast at mange medlemmer opplever frykt ved tanken på igjen å måtte fly helikoptertypen som havarerte ved Turøy 29. april i år og at mange ikke ville klart en slik belastning.
De ni offshoreforbundene krever at norske myndigheter ikke gir etter for presset fra EU om å oppheve flyforbudet for Super Puma-modellene EC225 og AS332L2 slik europeiske luftfartsmyndigheter (EASA) gjorde 7. oktober. Det er for forbundene helt uforståelig at EASA har opphevet flyforbudet på nåværende tidspunkt. Tiltakene EASA har iverksatt for å tillate flyging har etter forbundenes syn liten eller ingen effekt på sikkerheten. De viser til havarikommisjonens foreløpige granskningsrapport 28. juni:
«På dette stadiet av undersøkelsen finner Havarikommisjonen det mest sannsynlig at ulykken var forårsaket av et utmattingsbrudd i ett av de åtte andretrinns planetgearene. Utmattingsbruddet synes å ha utviklet seg uten at dette ble fanget opp av de eksisterende påkrevde eller supplerende systemer som skal varsle om feil som er under utvikling. Det er ikke fastslått hvordan sprekken oppstod.»
Forbundene kan ikke se at tiltakene EASA har iverksatt adresserer problemstillingen på en tilfredsstillende måte.
«Det mest fornuftige av EASA ville derfor være å avvente videre konklusjoner fra havarikommisjonens granskning. På bakgrunn av ovenstående krever derfor fagforbundene at flyforbudet som Luftfartstilsynet har innført opprettholdes og at Samferdselsdepartementet og Luftfartstilsynet tilbakeviser ethvert forsøk fra EU-hold om å oppheve flyforbudet, i det minste til den endelige rapporten fra havarikommisjonen legges fram. Hvilken holdning forbundene vil innta når denne rapporten foreligger vil avhenge av rapportens innhold og hvilke tiltak som blir iverksatt» skriver forbundene i uttalelsen som er sendt til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).
Forbundene er tilfreds med at Statoil så tydelig har sagt fra om at selskapet ikke vil benytte seg av EC225LP og AS332L2 i dagens situasjon. Forbundene forventer at de andre oljeselskapene inntar den samme holdningen.
«Dette er ikke bare en viktig beslutning sett i forhold til den fysiske helikoptersikkerheten, det er også et signal om at den opplevde sikkerheten til passasjerene tas på alvor».
Forbundene krever også at norske myndigheter ikke implementerer EASAs nye felleseuropeiske regelverk for offshore helikopteroperasjoner (HOFO).
(Hele uttalelsen er vedlagt)