Oljearbeidere på skip på norsk sokkel er ikke beskyttet av norsk lov og har ingen tilsynsmyndighet de kan ringe til. Skrekkhistoriene hoper seg opp, og Industri Energi etterlyser politisk vilje til å ta ansvar for disse arbeiderne.
– Våre medlemmer og andre forteller om sjokkerende nestenulykker som ikke blir rapportert til norske myndigheter. Mange er ansatt på rene ringevikar-kontrakter og jobber langt mer enn det som er akseptert i Norge. Vi ser også at de får lønninger langt under norsk standard, sier områdeansvarlig Ommund Stokka i Industri Energi, som mener at forholdene ligger til rette for en skandale.
Se kampanjefilmen “Utenfor loven” her
Bransje utenfor loven
Undervannsentreprenørene bruker flerbruksfartøy for å installere subsea-installasjoner og reparere dem når de går i stykker. Omfanget i bransjen har eksplodert siden 90-tallet, og verdien tilsvarer 42 operahus til havs. I dag opererer skipene på norsk sokkel uten at arbeidsgiverne må forholde seg til arbeidsmiljøloven. Smutthullet i lovverket muliggjør utnyttelse av norske og utenlandske arbeidere i Norge, og Industri Energi har satt av store ressurser for å få på lovfestede rettigheter til disse arbeiderne. En fersk reportasjefilm som beskriver problematikken, er blant virkemidlene som skal fortelle politikere og andre om virkeligheten på norsk sokkel.
– Den passive holdningen til norske myndigheter er med på å legitimere de vanvittige forholdene. Vi er bekymret for sikkerheten og arbeidsvilkårene til medlemmene våre og andre som jobber på disse skipene, og vi frykter at denne type lovløs virksomhet vil spre seg om ikke politikerne griper inn, sier Stokka.
– Lovverket ble etablert tidlig på 90-tallet, og i etterkant har en hel bransje etablert seg. Våre medlemmer krever at den skal reguleres på lik linje med resten av bransjen, sier Stokka.
Fryktkultur truer sikkerhet og stillingsvern
I en bransje hvor det i utgangspunktet er vanskelig å få seg jobb frykter Industri Energi at arbeiderne ikke tørr å stille krav eller fortelle om problemene i frykt for å miste jobben.
– Petroleumstilsynet jobber nå med å kartlegge bruken av flerbruksfartøy på norsk sokkel. Det som står mellom dagens situasjon og lovregulering er politisk vilje. Det er uverdig at ikke politikere har tatt tak i dette før. Dette er et politisk valg om framtidens oljeindustri, sier Stokka.
Mange av skipene er registrert i skatteparadiser som Malta og Bahamas. En oljearbeider kan være bosatt i England, ansatt i et bemanningsbyrå i Singapore og jobbe på norsk sokkel om bord på et skip som er registrert i Malta. På oppdrag for Statoil.
– Dette pulveriserer ansvar for både stillingsvern og sikkerhet. Hvilket tilsyn skal arbeiderne ringe til dersom de jobber ukesvis over normalen eller ikke får kvalifisert hvile? Hvor skal de si ifra? spør Stokka. Situasjonen for våre medlemmer på skip skiller seg dramatisk fra situasjonen på en flyterigg, selv om arbeidet som blir gjort er det samme.
Politiet og Arbeidstilsynet ble nektet å undersøke dødsulykke i Stavanger
Den 21. februar i år omkom en 43 år gammel arbeider under rutinejobb på det Bahamas-registrerte skipet Skandi Skansen, som lå ved kai i Stavanger da ulykken skjedde. Verken norsk politi eller Arbeidstilsynet fikk komme om bord.
– Vi har ingen garanti for at sikkerheten til arbeidere på flerbruksfartøy blir ivaretatt, og vi kommer ikke til å få sove godt om natta før denne saken er løst på en god måte, kommenterer Stokka.
Om kampanjen:
Industri Energi har i lang tid jobbet med kampanjen for å få norsk lov til å gjelde på norsk sokkel for alle oljearbeidere. Einar Johannessen har som tariffansvarlig forbundssekretær fulgt utviklingen i denne bransjen over tid, og har uvurderlig spesialkompetanse på feltet. Inspektoratet med Kjell Bjarne Eide og Tor Leverseni spissen har vært avgjørende for å få virkeligheten frem i lyset. Forbundet har også en egen gruppe bestående Alexander Lindboe (juridisk), Atle Espen Helgesen(informasjon) og Håkon Aasen Bjerkeli (HMS/samfunnspolitisk) som jobber fortløpende med saken.