torsdag 27. august 2020
Forfatteren Atle Berge hedres med litteraturpris av LO for boken «Puslingar». Selv håper forfatteren at oljearbeidere vil kjenne seg sett og hørt gjennom boka, og at de skal kjenne seg igjen i kulturen.
Mandag kveld delte LO ut sin første litteraturpris på en seremoni i Litteraturhuset i Oslo. Vinneren ble Atle Berge for romanen «Puslingar». Den kritikerroste romanen kretser rundt hovedpersonen Marita, som mister faren sin i den tragiske Kielland-ulykken i 1980, der 123 oljearbeidere mistet livet. Som lesere bringes vi inn i industrimiljøet i Nordhordland og livet til Marita etter ulykken. Marita utdanner seg selv til å bli oljeingeniør, men tenker mye på faren sin og hva det var som egentlig forårsaket ulykken.
– Jeg har forsøkt å bruke Mongstad og oljebransjen litt slik Kjartan Fløgstad buker smelteverket og aluminiumsindustrien. Fortelle hva industriarbeidsplassen gjør med den lokale kulturen. Raffineriet har skapt store ringvirkninger i regionen jeg kommer fra, sier Berge selv om boka til nettstedet FriFagbevelse.
– Det handler om å gjøre vanlige folk til hovedpersoner
Førstesekretær i LO, Julie Lødrup, har ledet prisjuryen og var den som annonserte vinneren på arrangementet. Lødrup la vekt på at det er viktig å vise at Norge har en stolt historie for arbeiderlitteratur, og at det ikke bare handler om gamle dager.
– Det handler om å gjøre vanlige folk til hovedpersoner – skape stolthet og identidet, sa jurylederen.
Om boken sa Lødrup at den på en veldig god måte viser hva arbeid betyr for livene våre, gjennom å vise frem oljearbeiderne som mennesker.
– Mange bøker handler om liv som ligner på hverandre. Det er viktig med bøker der arbeidere er hovedpersoner, det er viktig å huske at denne gruppen leser veldig mye, sa hun.
Forbundsleder i panelsamtale om boka
Etter prisutdelingen deltok forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim, i panelsamtale med Berge og Lødrup. Forfatter Sandra Lillebø ledet samtalen.
– Selv kommer jeg fra et lite øysamfunn og kjente meg godt igjen i beskrivelsen av hva en ulykke gjør med lokalsamfunnet, sa forbundslederen om hans opplevelse av boken.
En del av samtalen dreide seg også om selve Kielland-ulykken og hva den har betydd for oljearbeidere.
– Kielland-ulykken markerte et historisk skille i sikkerheten på norsk sokkel, det har vært en stor utvikling, sa Alfheim.
Forbundslederen var likevel svært tydelig på at fokuset alltid må være på topp.
– Oljeindustrien er en syklisk næring, vi vet at både når det er full stopp og når det er full fart, så kan det gå utover sikkerheten, sa Alfheim.
Det var det mektige LO-sekretariatet som til slutt avgjorde hvem som ble prisvinner. Berge vant prisen i konkurranse med de to andre finalistene: «Vårs» av Amalie Karsin Lerstang og «Snøen stryk ut alle spor» av Lars Ove Seljestad.
– Det at sekretariatet vedtok vinneren, betyr at denne prisen har hele LO-fellesskapet i ryggen, sa Lødrup.
Det var tydelig at det betydde mye for Berge å motta en slik pris fra LO.
– Denne prisen gir meg en trygghet, ikke minst gjennom det å bli sett etter å ha skrevet i ti år, sa en tydelig stolt forfatter.
Alfheim takket også hele LO-fellesskapet å ha bidratt til å gi prisen til en bok om oljearbeidere.
Forfatteren håper oljearbeidarar les boka
Etter prisutdelingen ville vi vite mer om boken og om vi kan vente oss mer arbeiderlitteratur fra forfatteren.
Meningen med LOs Litteraturpris er å bidra til å løfte frem arbeiderlitteratur, hva mener du det er med din bok som gjør den spesielt relevant for industriarbeidere, og da kanskje spesielt oljearbeidere?
– Boka skildrar etterspelet etter Alexander Kielland-ulykka, både kampen om årsaksforklaringa og dei personlege konsekvensane. Eg håpar at oljearbeidarar som les boka, vil kjenne seg igjen i kulturen som blir skildra, altså føle at dei blir sett og hørt. Puslingar er i alle fall 100 % på lag med oljearbeidarane. Eg veit ikkje kor mykje Kielland-ulykka blir snakka om i bransjen, men boka vil nok kunne vere ein snarveg til å bli kjent med dei viktigaste aspekta ved ei ulykke som endra sikkerheitskulturen dramatisk.
Hva var det som inspirerte deg til å skrive om oljearbeidere og industrisamfunn på Nordvestlandet?
– Eg kjem frå Nordhordland sjølv, men har aldri skrive noko om miljøet eg vaks opp i. Då eg fann ut at eg skulle skrive om Kielland-ulykka passa det bra å legge historia hit, slik at eg samtidig kunne skildre korleis Mongstad raffineriet har endra distriktet. Heilt personleg har det nok også litt med at eg har fått ungar som skal vekse opp på Austlandet, og som eg gjerne vil vise kva kultur eg kjem frå.
Hovedkarakteren mister faren sin i den forferdelige Kielland-ulykken, likevel velger hun å utdanne seg til den samme industrien. Det samme kunne vært fortalt om industriarbeidere i en helt annen industri, eller en helt annen tid. Hva forteller det oss?
– Vanskeleg spørsmål! For Marita handlar det i alle fall i stor grad om at ho er stolt av faren sitt arbeid. Det er noko magisk med plattformane langt der ute i Nordsjøen som ingen av dei som jobbar der snakkar så mykje om når dei er heime. Kystfolk har jo også lenge før olja vore vant til å leve med stor risiko ved arbeidet gjennom fisket.
Når oljearbeidere har lest siste side av boka på lugaren, har de mer i vente?
– Kanskje ikkje om Marita, men eg vil gjerne skrive ei bok om pionértida på 70-talet og cowboy-kulturen som leia fram til Kielland-havariet og andre ulykker.
Vil du lese mer om prisvinneren og seremonien? FriFagbevegelse.no har disse sakene:
Atle Berge får LOs første pris for arbeiderlitteratur
Fakta om LOs Litteraturpris: – Prisen deles ut for første gang i 2020 – Vinneren mottar 100 000 kroner og diplom – Prisen skal øke statusen til arbeiderlitteraturen og løfte fram arbeidsfolks fortellinger – Prisen tildeles på bakgrunn av skriftlige verk som utmerker seg ved å gi økt forståelse og innsikt i levd liv, gjennom god formidling og høy litterær kvalitet – De tre finalistene til årets pris var: «Puslingar» av Atle Berge (Samlaget), «Vårs» av Amalie Kasin Lerstang (Cappelen Damm) og «Snøen stryk ut alle spor» av Lars Ove Seljestad (Aschehoug)
Kilde: LO.no – Juryen bestod av juryleder Julie Lødrup (LOs ledelse), Eystein Hanssen (forbundsleder i Forfatterforbundet), Monica Boracco (forbundsleder i Dramatikerforbundet) og Mette Henriksen Aas (tidligere medlem av Fagforbundets ledelse). Leder av LOs organisasjonsavdelingen Bård Nylund har vært sekretær for juryen.
<!–
–>