tirsdag 14. februar 2017
Industri Energi hadde mandag møte med EFTAs overvåkingsorgan ESA i Brussel om det norske flyforbudet for Super Puma-helikoptrene EC225 og AS332L2. – Det er nødvendig å forklare hvorfor disse helikoptrene fortsatt må holdes på bakken, sier forbundssekretær Henrik Solvorn Fjeldsbø.
Bakgrunnen for møtet var at overvåkingsorganet ESA i november sendte brev til Samferdselsdepartementet der det forventet at Norge opphevet flyforbudet for Super Puma på linje med resten av EU.
TV2 avslørte 27. november at Norge ble presset til å oppheve flyforbudet.
I brevet viste ESA til at det europeiske luftfartssikkerhetsbyrået (EASA) hevdet at nødvendige tiltak var iverksatt etter Turøy-ulykken og at flyforbudet for Super Puma-helikoptrene EC225 og AS332L2 derfor kunne oppheves.
– Industri Energi forventer at flyforbudet opprettholdes inntil havarikommisjonens konklusjoner foreligger og den bakenforliggende årsaken er kjent, sier Henrik Solvor Fjeldsbø som leder Industri Energis helikopterutvalg.
Det var et Super Puma EC225 fra CHC Helikopter Service som styrtet ved Turøy 29. april i fjor. 13 personer omkom, fem av disse var medlemmer i Industri Energi.
Viktig å framheve forbundets syn
Henrik Fjeldsbø omtaler mandagens møte i Brussel som positivt. Han mener det er nødvendig å ha dialog med ESA for å fremme forbundets syn på saken.
– Det er viktig å forklare ESA hvorfor vi mener at det ikke er grunnlag for å oppheve flyforbudet for Super Puma-helikoptrene EC225 og AS332L2. ESA har vært imøtekommende og påpekte at det var første gang de har hatt et slikt møte med en berørt part, sier Fjeldsbø.
Ifølge helikoptereksperten er tiltakene som produsenten har gjort etter Turøy-ulykken ikke tilstrekkelige.
– Det er ikke gjort noen som helst endringer i girboksen på Super Puma-modellene. Det er kun innført tiltak som blant annet hyppigere sjekk av olje/magnetplugger, bruk av én produsent av planetgir og redusert levetid på planetgirene. Vi frykter at ansvaret bare skyves over til teknikerne som skrur på maskinene. Summen av tiltak ikke er nok til å kunne hindre en ny ulykke med helikoptertypen, slår Fjeldsbø fast og viser til havarikommisjonens siste rapport.
Årsaken er ennå ukjent
– Den såkalte rotårsaken til Turøy-ulykken er ennå ikke kjent. Derfor er det avgjørende for oss som representerer passasjerene at Super Puma holdes på bakken inntil den norske havarikommisjonens rapport er klar. Den bakenforliggende årsaken må bli funnet og feilen må være utbedret før flyforbudet oppheves, sier Fjeldsbø.
Han påpeker dessuten at det betydelig motvilje fra passasjerene å skulle fly med Super Puma-helikoptre igjen, siden disse helikoptrene har vært involvert i en rekke ulykker på britisk sokkel, før Turøy-ulykken.
I møtet fikk forbundet også avklart hvor prosessen står akkurat nå.
– Vi kan ikke gjengi hva de sa i møtet, men vi opplever ESAs svar som positivt, sier han.
Største risiko for offshorearbeideren
Industri Energi har vært opptatt av helikoptersikkerhet i flere tiår, fordi helikopterflyging statistisk sett er den største risikoen en offshorearbeider utsettes for.
– Det skyldes ikke hyppige helikopterulykker, men fordi konsekvensene blir så store når det først skjer, sier Fjeldsbø.
Han forsikrer at Industri Energi vil holde kontakt med ESA og gi mer relevant informasjon om flyforbudet og om norsk helikoptersikkerhet generelt.
– Vi har etablert kontakt med ESA og understreket at flyforbudet er viktig for medlemmene våre. Parallelt jobber vi opp mot Samferdselsdepartementet og Luftfartstilsynet med denne saken og gir vår tilslutning til at de opprettholder det norske flyforbudet, og om nødvendig utfordrer de europeiske luftfartsmyndighetene (EASA).
– Vi forventer at EASA tar sikkerheten på ytterste alvor og forholder seg til havarikommisjonens arbeid, sier Fjeldsbø.