torsdag 2. juni 2016
– Vi har ikke tillit til Airbus sin håndtering rundt granskningen av helikopterulykken ved Turøy 29. april, sier Industri Energi sin helikopterekspert Henrik Solvorn Fjeldsbø.
Henrik Fjeldsbø viser til at helikopterprodusenten Airbus Helicopters har pekt på en rekke mulige årsaker til ulykken, bortsett fra forhold som kan knyttes til dem selv, etter den tragiske ulykken med en Airbus Super Puma H225 ved Turøy 29. april, der 13 mennesker omkom.
– Airbus har håndtert situasjonen på en svært beklagelig måte. De har rettet pekefingeren mot alle andre enn seg selv, mens nye funn går i retning av forhold som kan knyttes til produsenten. Vår tillit til Airbus er nå lik null, sier han.
Fjeldsbø viser til gårsdagens melding fra Havarikommisjonen hvor det pekes på at det har skjedd et trøtthetsbrudd i et planetgir.
– Vi kan ennå ikke si at dette utløste ulykken, men funnet er så alvorlig at Havarikommisjonen valgte å varsle norske og europeiske luftfartsmyndigheter. På bakgrunn av det ble også søk- og redningshelikoptrene (SAR) på sokkelen satt på bakken, sier han.
Henrik Fjeldsbø deltok i dag på et møte i Samarbeidsforum for helikoptersikkerhet, der deltakerne fikk en orientering fra Havarikommisjonen. Det ble også orientert om beslutningen om å sette SAR-maskinene på bakken.
– Det er riktig beslutning å sette også SAR-maskinene på bakken, men samtidig krever vi at operatørselskapene finner tilfredsstillende løsninger som ivaretar områdeberedskapen på sokkelen, sier han.