fredag 23. september 2016
Statoil advarte på dagens pressekonferanse mot å innføre et felleseuropeisk helikopterregelverk på norsk sokkel. –Statoil setter sikkerhet foran penger i denne saken. Det er gledelig, sier helikopterekspert Henrik S. Fjeldsbø i Industri Energi.
Industri Energis helikopterekspert Henrik Solvorn Fjeldsbø er strålende fornøyd med uttalelsene Statoil gir om det nye EU-regelverket som regjeringen vurderer å innføre.
-Jeg er positivt overrasket over at Statoils egen granskningsgruppe uttaler seg så kritisk til det nye europeiske regelverket (Hofo). Det at de understreker at Hofo-regelverket ikke er godt nok for norsk sokkel er helt i tråd med det Industri Energi har sagt i lang tid.
Fjeldsbø slår fast at bortimot alle aktører i den norske helikopterbransjen mener Hofo vil få negative konsekvenser for sikkerheten.
-Når Statoil i denne saken setter sikkerhet foran penger, så er det noe som Samferdselsdepartementet må ta innover seg, sier han.
Ikke strengt nok
Det var på presentasjonen av Statoils egen granskning av Turøy-ulykken både direktør for konserngranskning Gunnar Breivik og konserndirektør for sikkerhet og effektiv drift Anders Opedal sa at Hofo ikke er strengt nok for norsk sokkel.
-Det nye regelverket har et utstrakt mål om å harmonisere sikkerheten og få på plass like betingelser i hele Europa. Granskningsgruppen mener det vil endre risikobildet. Det er en risiko for at Hofo ikke er strengt nok på grunn av spesielle norske forhold. Og det er risiko for at ekstrakravene vi stiller overfor helikopterselskapene vil forvitre over tid, sa Gunnar Breivik.
Anders Opedal gjentok dette og sa at Statoil stiller seg helt og holdent bak bransjens egne tilleggskrav, kalt NOG 066, og at helikopterleverandørene skal ha norsk driftstillatelse og være underlagt norsk tilsyn.
-Effektivisering skal ikke gå utover sikkerheten, sa han.
Vil forbedre helikoptersikkerhet
13 mennesker omkom i helikopterulykken ved Turøy i Hordaland 29. april. Blant de omkomne var fem Industri Energi-medlemmer på vei hjem fra jobb i Nordsjøen.
Statens havarikommisjon for transport er ansvarlig for å kartlegge hendelsesforløp og årsaker til selve ulykken. Men Statoil har hatt en egen gransking etter ulykken. Formålet var å identifisere tiltak som kan forbedre Statoils arbeid med helikoptersikkerhet på norsk sokkel og lære av beredskapshåndteringen av ulykken.
Industri Energi har vært representert i granskningsgruppen med nestleder i Statoil-klubben, Per Martin Labråthen.
Helikopter er prioritert område
Gruppen gir en rekke anbefalinger for å styrke Statoils arbeid med helikoptersikkerhet og beredskap. Ambisjonen er å videreutvikle og styrke dagens standard for helikoptersikkerhet.
-Vi synes det som ble presentert på pressekonferansen var positivt og Statoil sender signal om at helikopter er prioritert område som skal ivaretas i krevende tider.
Henrik S. Fjeldsbø har nettopp mottatt selve rapporten og vil bruke dagene framover til å gå grundig gjennom den.
For kommentar: Henrik Solvorn Fjeldsbø 992 06 474