mandag 28. september 2015
Undervannsinstallasjoner er big-business på norsk sokkel. Men de som installerer anleggene, er ikke beskyttet av norsk lov, sier Ommund Stokka i Industri Energi til Klassekampen.
Statoils nye gasskompresjonsanlegg på Åsgard-feltet i Norskehavet startet 17. september. Anlegget er et lite teknologisk mirakel på 300 meters dyp. På sin hjemmeside kaller Statoil anlegget en milepæl innenfor havbunnsteknologi.
Men mange av arbeiderne som var involvert i å få anlegget på plass på havbunnen, var ikke omfattet av norske arbeidslivsregler.
De jobbet på norsk sokkel under maltesisk lov. Arbeidsmiljøloven gjelder ikke. Verken Arbeidstilsynet eller Petroleumstilsynet kan føre tilsyn med arbeidet. Og de ansatte har ikke rett til å velge verneombud.
– Er det slik vi vil at framtidas oljeindustri skal være, sier Ommund Stokka, områdeansvarlig i Industri Energi til Klassekampen.
Flaggstatens lov
Det var konstruksjonsskipet «North Sea Giant» som sto for installeringen på Åsgard. Det drives av det franske konsernet Technip og er registrert på Malta. Dermed følger de som jobber om bord maltesisk lov når de jobber på feltene.
«I den grad arbeidet besto i å sette ned moduler på havbunnen, regnes det som petroleumsvirksomhet hvor det ikke brukes en innretning, men et fartøy. Det vil si at mannskapet reguleres av flaggstatslovgivningen, i dette tilfellet maltesisk regelverk», skriver Øyvind Midttun, pressekontakt i Petroleumstilsynet i en e-post til Klassekampen.
Flaggstatsprinsippet innebærer at det bare er de skipene som er registrert i Norge som vil være omfattet av norske lover og regler, når det gjelder arbeidet med installasjoner.
Uro for sikkerheten
Industri Energi anslår at en voldsom overvekt av skip som er aktive i subsea-arbeid på norsk sokkel har såkalte bekvemmelighetsflagg i skatteparadiser.
Stokka understreker at Industri Energi på ingen måte er motstandere av den rivende utviklingen i subseaproduksjon.
– Disse skipene er teknologiske kunstverk som flyter. Men det betyr ikke at de om bord i skipet ikke skal være under samme regelverk som andre oljearbeidere. Vi mener dette er en del av norsk oljeindustri og at de som ikke jobber med det maritime, er oljearbeidere. Da skal de ha samme beskyttelse som andre oljearbeidere, sier han.
Industri Energi er bekymret for hva lovreguleringen kan få å si for sikkerheten på sokkelen.
–Norsk oljesektor bygger på kompetent arbeidskraft som kan si fra om de ser noe som ikke er som det skal. Når de ikke engang har et tilsyn å ringe til, kan det bli alvorlig, sier Stokka.