Vestlandskampanjen sparkes i gang mandag neste uke. Kampanjen er den største organisasjonskampanjen forbundet noensinne har kjørt. –Fokuset vårt er målet om én bedrift, én fagforening, sier Asle Reime, Jarle Vines og Sten-Ove Jensen.
Tolv personer fra Industri Energi skal i løpet av to uker innom et tjuetalls industribedrifter på Vestlandet, fra Karmøy i sør, til Årdal i nord.
– Vestlandskampanjen går ut på å besøke medlemmer og tillitsvalgte, for å vise at vi er tilstede for dem og kan yte service for de tillitsvalgte, sier områdeleder i organisasjonsavdelingen Asle Reime, og forbundssekretærene Jarle Vines og Sten-Ove Jensen.
De forteller om en gryende holdningsendring blant medlemmer i fastlandsindustrien.
– Under Sørlandskampanjen i sommer merket vi en holdningsendring blant medlemmene til hvordan arbeidslivet skal organiseres, sier de.
Vertikal organisering
Tidligere har det vært fastsatt at forbundet bare skulle organisere folk på golvet i fastlandsindustrien.
– Til nå har det vært naturlig å bare organisere horisontalt, fordi det har vært sterke klasseskiller i de tradisjonelle industrisamfunnene. Men de skillene er i ferd med å viskes ut. Da er det ikke lenger så unaturlig at folk med ulike jobber i samme bedrift er organisert i samme forbund, sier Vines.
Asle Reime forsikrer at forbundet skal gå forsiktig fram og ikke tvinge noen til å organisere vertikalt, men han legger ikke skjul på at såkalt vertikal organisering vil stå sentralt i kampanjen.
-Vi kommer til å drive Vestlandskampanjen under parolen «én bedrift, én fagforening». I det ligger at vi oppfordrer klubbene til å verve medlemmer fra alle yrkesgrupper ved bedriftene, både arbeidere og funksjonærer, sier Reime.
Hvorfor er dette så viktig?
– Vi har større innflytelse i de bedriftene der det bare er én fagforening, enn der fagbevegelsen er splittet i mange forbund. I tillegg styrker det bedriftene å bare ha én fagforening å forholde seg til. Dette er framtidens arbeidsliv, og det må vi forholde oss til, sier Reime. Han påpeker at det ikke er alle steder man er klar til å organisere funksjonerer og arbeidere i samme forbund ennå. -Noen steder kan det gå raskt, andre steder vil det ta lenger tid, sier han.
Mange bedrifter får besøk
Vestlandskampanjen starter 9. november i Haugesund og avsluttes i Årdal fredag 20. november.
-Det vil bli arrangert møter med tillitsvalgte og ansatte. Og vi kommer til å ha stand i bedriftslokalene med utdeling av informasjon og små gaver, sier Sten-Ove Jensen.
-I løpet av de to ukene kommer vi til å treffe flere tusen medlemmer og potensielle medlemmer, i den mest verdiskapende industrien i Norge, sier han.
Industri Energi kommer til å følge kampanjen på sine nettsider og Facebook.
Program for Vestlandskampanjen:
9: november: Haugesund 10: november: Karmøy 11. november: Sauda 12. november: Odda, Tyssedal og Ålvik 13. november: Husnes 16. november: Bergen 17. november: Mongstad 18. november: Sture, Kollsnes og Ågotnes 19. november: Høyanger og Balestrand 20. november: Årdalstangen og Årdal