tirsdag 13. september 2016
– Det er svært gledelig at Statoil i dag tar enda et skritt nærmere realisering av Johan Castberg, sier nestleder Frode Alfheim i Industri Energi.
Statoil presenterte i Hammerfest i dag plan for konsekvensutredning av Johan Castberg, det største oljefunnet i Barentshavet. Konseptet baserer seg på bruk av et produksjonsskip (FPSO). Utbyggingen vil innebære omfattende subsea-utbygging.
– Feltet planlegges med i overkant av 30 undervannsbrønner, noe som vil gi stor boreaktivitet. I tillegg kommer leting etter tilleggsressurser, sier Alfheim.
Går alt etter planen, fattes investeringsbeslutning fjerde kvartal i 2017. Feltet kan komme i drift mot slutten av 2022. og ha en levetid på 30 år. Det vil gi betydelige muligheter for norske leverandørselskaper.
Mektig imponert
Alfheim synes det er svært positivt at Statoil går videre med planer om å investere 50-60 milliarder i Castberg i den tøffe tida vi er inne i nå.
– Dette er et prosjekt som vil gi enorme ringvirkninger for hele industrien, sier han.
Lill Heidi Bakkerud, leder av fagforeningen Industri Energi Statoil, sier at det solide arbeidet som er lagt ned i dette prosjektet viser tydelig at det finnes en fremtid for næringen i Barentshavet.
– Jeg er mektig imponert over jobben fagfolkene våre i Statoil har gjort for å gjøre Johan Castberg til en lønnsom utbygging, sier hun.
Lokale ringvirkninger
Utbyggingen av Johan Sverdrup er svært viktig for leverandørindustrien som er inne i en tung periode som følge av den lave oljeprisen. Dersom utbyggingen av Castberg følger Statoils tidsplan vil kontraktene til denne utbyggingen tildeles omtrent samtidig som arbeidet med Sverdrup ferdigstilles. Dette vil være svært viktig for norsk industris fremtid.
Industri Energi er opptatt av at petroleumsnæringen skal gi lokale ringvirkninger. Det er derfor gledelig at Statoil fortsetter arbeidet med å styrke grunnlaget for en terminal på Veidneset.
– Vi har klare forhåpninger om at Statoil, Lundin og OMV, sammen med myndighetene lokalt, men også sammen med Olje- og energidepartementet, skal jobbe frem løsninger som sørger for at det blir bygd terminal på Veidneset utenfor Honningsvåg, sier Alfheim.
Realisere terminal
Investeringen på Veidneset ligger i dag i området 3 milliarder kroner. Det blir derfor viktig at lisenshaverne med ressurser i området går sammen om løsninger som gjør at prosjektet blir rimelig nok, og volumet stort nok, til at terminalen kan realiseres.
– Dette er svært viktig for Industri Energi, sier Frode Alfheim.