mandag 20. februar 2017
Industri Energi krever at arbeidsmiljøloven blir gjeldende for oljearbeiderne på flerbruksfartøy, på lik linje med plattformer og rigger. – Det kan gjøres med et pennestrøk. Vi forventer politisk handling nå, sier områdeleder Ommund Stokka i Industri Energi.
Stavanger Aftenblad har de siste dagene hatt en omfattende reportasjeserie om mangelen på norsk kontroll på flerbruksfartøy som opererer på norsk sokkel.
I flere artikler beskriver avisen hvordan norsk lov ikke gjelder på flerbruksfartøyene.
Oljearbeiderne på disse skipene deltar i petroleumsaktivitet på norsk sokkel, men faller utenfor arbeidsmiljøloven og har ingen tilsyn å ringe til.
Trenger kun forskriftendring
Industri Energi krever nå at arbeidsmiljøloven blir gjort gjeldende for oljearbeiderne om bord på flerbruksfartøy, på lik linje med faste plattformer, flyttbare rigger og dykkerfartøy.
– Det er ikke nødvendig å endre loven, det er nok med en forskriftsendring, sier Ommund Stokka til Aftenbladet.
I rammeforskriften for arbeidsmiljøloven, som dekker helse, miljø og sikkerhet for petroleumsvirksomheten, kan man inkludere oljerelatert arbeid på fartøy. Da vil den bli sidestilt med virksomheten på rigger og plattformer.
Krever politisk vilje
– Nå trengs politisk vilje til å gjøre noe med situasjonen, sier Ommund Stokka og peker på at det jobbes aktivt på Stortinget med å få flertall for kravet.
Industri Energi har lagt betydelige ressurser i flerbruksfartøy-problematikken etter et krav fra OSA-samarbeidskomite på sist landsmøte. Leder i samarbeidskomiteen Kjell Vestly forklarer hvorfor det er så viktig for oljeservicebransjen at arbeidsmiljøloven gjelder for deres medlemmer på flerbruksfartøy:
– Vi ser at stadig mer aktivitet som tidligere ble gjort på rigger flyttes over til flerbruksfartøy. Våre medlemmer som var beskyttet av arbeidsmiljøloven og Petroleumstilsynet på rigger vet nå ikke hvilke regler som gjelder. De har heller ikke et tilsyn å ringe til, sier han.
Han påpeker at arbeidsmiljøloven også stiller krav om faste ansettelser.
– Faste arbeidsplasser er kjempeviktig, fordi innleide mannskaper ikke tør å si fra om kritikkverdige forhold, av frykt for ikke å få være med på neste tur. Det er en stor sikkerhetsrisiko, sier Vestly.