fredag 10. mars 2017
– Arbeidsgivernes påstand om at arbeidsmiljøloven på flerbruksfartøy vil føre til at store offshoreprosjekt ikke er gjennomførbare er bare useriøs skremselspropaganda, sier områdeleder Ommund Stokka og forbundssekretær Håkon Bjerkeli i Industri Energi.
Ommund Stokka viser til dagens oppslag i Upstream og Dagens Næringsliv der Norsk olje og gass (NOG) og rederiet Allseas problematiserer den foreslåtte innføringen av arbeidsmiljøloven (AML) på flerbruksfartøy.
– Arbeidsmiljøloven gjelder både på faste installasjoner, flyttbare rigger og dykkerskip. Og det fungerer uproblematisk. Dette er normalen på norsk sokkel. Kravet vårt handler om at folk skal ha trygge arbeidsforhold på norsk sokkel og at arbeidsmiljøloven skal gjelde for oljearbeiderne på flerbruksfartøy, med Petroleumstilsynet som tilsynsmyndighet, sier Stokka.
– Familien til de som jobber i oljeindustrien skal vite at de kommer trygt hjem, og skjer det noe skal myndighetene ta affære og etterforske grundig, sier han.
Må tilpasse regelverket
I en artikkel i Stavanger Aftenblad nylig hevdet NOG at forslaget vil bety en ekstra regning på 100 milliarder kroner. I Upstream fredag hevder de at det kan medføre at Johan Sverdrup ikke kan bygges ut.
– Det er jo fullstendig sprøyt og bare skremselspropaganda, sier Stokka.
– NOG må dokumentere disse påstandene. Betyr dette at NOG mener verneombud og tilsyn er fordyrende? Betyr påstandene at NOG vil fjerne arbeidsmiljøloven for dykkere også? Fordi sikkerhet er for dyrt?
Han viser til at et skikkelig sikkerhetsnivå i arbeidslivet forutsetter at man har en fungerende vernetjeneste og et tilsyn å forholde seg til.
– Det finnes ikke på flerbruksfartøy slik regelverket er i dag. Men vi er sikre på at denne delen av bransjen også vil klare å tilpasse seg regelverket, når alle andre deler av oljebransjen allerede har gjort det, sier Stokka.
Industri Energi har vurdert arbeidsgivernes påstander juridisk og konkluderer med at ingen norske regler om arbeidstid, lugarer, kran- og løfteoperasjoner eller andre forhold er til hinder for å holde tidsplanen for Johan Sverdrup.
12 timer er normalen
I Upstream påstår Allseas president Edward Hereema blant annet at de ikke kan fortsette med 12-timers arbeidsdag på skipene hvis arbeidsmiljøloven blir gjeldende om bord.
– Det er bare tull. 12-timers skift er normalen på hele sokkelen. Store deler av sokkelen drives også døgnkontinuerlig. Det er Allseas og Hereema som må sette seg inn i lovverket før de uttaler seg om dette, sier Stokka.
Forbundssekretær Håkon Aasen Bjerkeli i Industri Energi merker seg at NOG påstår at kran og løft blir en utfordring, hvis arbeidsmiljøloven blir innført på disse skipene.
– For oss er dette ikke relevant for diskusjonen om innføring av arbeidsmiljøloven. Det er ingen kobling rundt arbeidsmiljøloven og kraner. Uansett er det nå slik de fleste flerbruksfartøy allerede oppfyller kravene i den såkalte EN13852-1-normen som det henvises til i Petroleumsforskriftene, sier Bjerkeli.
Uønskede holdninger
Bjerkeli mener det er sjokkerende å lese at direktøren i et stort rederi som Allseas påstå at hans ansatte ikke ønsker arbeidsmiljøloven og verneapparat om bord.
– Det forteller noe om holdninger og kultur i denne delen av bransjen, og om hvilket syn de har på sine arbeidsfolk. Dette er holdninger vi ikke ønsker i noen del av norsk arbeidsliv, sier han.
Industri Energi står fast på kravet om at norsk lov skal gjelde for arbeid i Norge.
Les mer om forbundets arbeid med flerbruksfartøy her.