mandag 10. april 2017
Redningsmennene på søk- og redningshelikoptrene (SAR) på norsk sokkel krever at Norsk olje og gass godkjenner en nasjonal standard for hvilke krav de skal stilles overfor.
Atle Jensen, redningsmann og nestleder i CHC Helikopter Service-klubben i Industri Energi, ønsker standardiserte krav til redningsmenn, både i forhold til språk og kompetanse, samt medisinske og fysiske tester.
Han viser til at det allerede i 2002 ble laget et dokument med nasjonale standarder for redningsmenn på helikoptre.
De nasjonale standardene er godkjent for redningsmenn i den nasjonale redningshelikoptertjenesten (330. skvadron) og Luftambulansen, men gjelder foreløpig ikke for redningsmennene på SAR-helikoptrene på norsk sokkel. Til tross for at helikopterselskapene CHC Helikopter Service og Bristow selv har valg å implementere de i sin egen styrende dokumentasjon.
Dokumentet står nå overfor sin tredje revisjon og Industri Energis medlemmer i helikopterbransjen forventer at også arbeidsgiverne i Norsk olje og gass nå innfører standarden.
– Det er allerede spesifisert hvilke kurs, tester og ulike krav man skal oppfylle for å være redningsmann i Norge. Norsk olje og gass kan enkelt slutte seg til den nasjonale standarden, sier Atle Jensen.
Fremmes på landsmøtet
Jensen sier at klubben i CHC Helikopter Service vil fremme saken på landsmøtet til Industri Energi 28-30. april.
I forslaget står det: «Når det gjelder denne type tjeneste offshore, så er ikke standarden ratifisert av Norsk olje og gass. Det resulterer i at operatørselskapene kan benytte seg av SAR-tjenester som har et annet (les:lavere) nivå enn hva standarden krever. Eks. forekommer det s.k. wet-lease kontrakter, hvor amerikansk crew og helikopter betjener SAR-beredskap for oljerigger ut fra Hammerfest. Den mest åpenbare negative konsekvensen kan bli at norsktalende nødstedte og/eller syke, må forholde seg til en ikke-norskspråklig førstelinje helsearbeider.»
«Vi anmoder derfor om at nå også Norsk olje og gass, følger myndighetenes og bransjens vedtak til krav for Redningsmenn i Norge.»
Forbundsstyret i Industri Energi har anbefalt at forslaget tiltres på landsmøtet.
Språk må ikke undervurderes
Atle Jensen (55) har jobbet som redningsmann i CHC Helikopter Service i 32 år og har i tillegg fire års erfaring som redningsmann på 330. skvadron. Han mener det er svært viktig at redningsmenn på norsk sokkel behersker skandinaviske språk.
– Redningsmennene har ansvar for redningstekniske operasjoner, som kan være å hente en pasient fra et fartøy, en installasjon eller fra vannet. Når det er gjort, trer vi inn i rollen som medisinskfaglig assistent for anestesisykepleieren i helikopteret. Språk er svært sentralt i jobben vår, både i forhold til samspillet med anestesisykepleieren, annet innsatspersonell og i kontakt med pasienten, sier Jensen.
Ifølge Jensen er det viktig at redningsmenn behersker samme språk som de nødstedte.
– Se for deg at værforholdene er dårlige og jeg heises fra SAR-helikopteret ned på et skip. Når jeg kommer om bord, er jeg alene med mannskapet og skal sikre forholdene, innlede behandlingen av pasienten og finne evakueringsløsning av pasienten. Dette er i et røft miljø med mye stress. Da er det avgjørende viktig at vi snakker samme språk som mannskap og pasient, sier han.
Jensen mener kommunikasjon kan være selve grunnfjellet i en startfase av behandlingen og ofte er undervurdert.
Privat redningstjeneste
SAR-helikoptrene er en sentral ressurs i oljebransjens områdeberedskap og disse jobber parallelt medden offentlige redningstjenestens Sea King-helikoptre i 330. skvadron.
Redningsmenn er en del av besetningen på disse helikoptrene som i hovedsak er basert offshore.
Det er et tyvetalls redningsmenn på norsk sokkel. Disse organiseres av Industri Energi.
Oljebransjens SAR-helikoptre er ikke en del av den ordinære redningsberedskapen til Hovedredningssentralen (HRS).Likevel er det ikke uvanlig at HRS anmoder om å få bruke dem.