tirsdag 21. mai 2019
-Den norske løsningen med offshorebaserte søk- og redningshelikoptre har vært en suksess og jeg tør påstå at områdeberedskapen på norsk sokkel er den beste beredskapen som finnes, sier Ketil Karlsen i Industri Energi.
Under Beredskapskonferansen i Bodø tirsdag orienterte Arnt Heikki Steinbakk fra Petroleumstilsynet (Ptil) om at tilsynet nå kartlegger områdeberedskapsløsningene som finnes på norsk sokkel.
-Ptil har sammen med Safetec analysert situasjonen med områdeberedskap og kartlagt ressursene som finnes for å skaffe oss en oversikt, sier Steinbakk. I tillegg kartlegger tilsynet positive og negative utviklingstrender i beredskapen og peker på forskjeller ved ulike ordninger.
Områdeberedskap innebærer at man innenfor et definert område har offshorebaserte søk- og redningshelikoptre, store områdeberedskapsfartøy og maritim overvåkningssentral som i et koordinert samarbeid ivaretar beredskapen for flere installasjoner.
Det er etablert områdeberedskap fem ulike steder på sokkelen, nemlig Halten/Nordland, Troll/Oseberg, Sleipner/Utsira og ved Ekofisk/sørfeltene. I tillegg er det etablert delvis områdeberedskap for Goliat/Barentshavet.
Steinbakk slår fast at det generelle inntrykket er at områdeberedskapen på sokkelen fungerer bra og at partene er fornøyd med styringsformen. Samtidig ønsker tilsynet å utvide kartleggingen.
Beste beredskapen som finnes
Ketil Karlsen leder Industri Energis kontor i Brussel, samtidig leder han en arbeidsgruppe som jobber for å bedre sikkerheten i europeisk offshoreindustri. Han er klar på at områdeberedskapen på norsk sokkel er den beste som finnes.
-Den norske offshore områdeberedskapen er fantastisk bra og jeg tør påstå at det er den beste beredskapen som finnes offshore i hele verden, sier han.
Rundt årtusenskiftet var Karlsen selv svært delaktig i etableringen områdeberedskap, da som forbundssekretær for helse, miljø og sikkerhet i Nopef (nå Industri Energi).
-Mens andre forbund kjempet imot, var Nopef en pådriver for å få etablert områdeberedskap med offshorebaserte søk- og redningshelikoptre. Disse helikoptrene har reddet mange liv. De kan raskt frakte skadde eller syke offshorearbeidere til sykehus. I tillegg har helikoptrene ved en rekke anledninger bistått under redning av folk ved forlis og evakueringer fra private seilbåter, fiskefartøy og nå sist under evakueringen av cruiseskipet «Viking Sky».
-Jeg er svært stolt over det vi har klart å få til gjennom et godt trepartsamarbeid mellom oljeselskaper, myndigheter og fagforbund, sier Karlsen.
Må tilpasses nye utfordringer
Ketil Karlsen synes det er positivt at Petroleumstilsynet nå gjennomgår områdeberedskapen for å se på mulige forbedringer. Og han understreker at særlig beredskapen lengst i nord bør ses nøye på.
-Det er noen spesielle utfordringer i nord som må møtes, for eksempel store avstander. Beredskapen må tilpasses disse utfordringene for å imøtekomme tidskravene, sier han.
Karlsen mener også den videre utvikling av beredskapen må gjøres i trepartssamarbeidet mellom selskaper, myndigheter og fagforbund.
-Det vil være klokt å se nøye gjennom hva som trengs for å gjøre tjenesten enda bedre og hva man eventuelt ikke trenger. Selv om det som vi etablerte for tjue år siden ennå er en tjeneste i verdensklasse, trenger ikke det å bety at alt skal være akkurat slik for alltid. Det er fornuftig å nå gå gjennom områdeberedskapen med sikte på å forbedre den ytterligere, sier han.
Karlsen mener det er viktig å engasjere folk som jobber offshore i dette arbeidet.
En av grunnleggerne av Beredskapskonferansen
Industri Energi er en av grunnleggerne av Beredskapskonferansensom pågår i Bodø 20-22. mai. Konferansen arrangeres for tiende gang og har 160 påmeldte deltakere.
Beredskapskonferansen hadde tidligere fokus kun på beredskap i olje- og gassnæringen, men har nå betydelig bredere fokus.
Til årets konferanse kommer oljeselskaper, Forsvaret, tilsynsmyndigheter, organisasjoner, akademia og andre miljøer for å dele kunnskap rundt beredskap. Konferansen bytter annenhvert år på å arrangeres i Stavanger og Bodø.