fredag 21. februar 2020
Det er i dag 15 år siden Sikorsky S92 fløy sin jomfrutur med passasjerer fra Flesland til plattformer i Tampen-området. LO og Industri Energi spilte en viktig rolle for å få S92 til norsk sokkel. Det har i ettertid vist seg å være et godt valg for våre medlemmer.
Det var tre ildsjeler som var pådrivere for å få S92 som passasjerhelikopter på norsk sokkel, nemlig direktør Ivar Eie i Norsk Helikopter (nå Bristow), ansvarlig for flysikkerhet i Statoil (Equinor) Erik Hamremoen og HMS-koordinator i Nopef og leder i LO helikopter Ketil Karlsen (Industri Energi).
-Vi hadde hørt at det var en ny maskin under utvikling i USA som skulle ha hensynet til passasjerene i fokus. Etter å ha satt oss inn i prosjektet fikk vi tro på det, sier Ketil Karlsen.
-Mange var skeptiske til å innføre et nytt helikopter på sokkelen, men vi tre var overbevist om at det var riktig å være pådrivere for å innføre ny teknologi i helikoptertransporten. I ettertid har det vist seg å være riktig valg, både i forhold til sikkerhet og komfort for passasjerene, sier Karlsen.
21.februar 2005 fløy daværende Norsk Helikopter den første S92-maskinen fra Flesland til Statoils installasjoner på Tampen, nordvest i Nordsjøen.
Sikorsky S92 har vist seg å være et ekstremt pålitelig og sikkert helikopter, både som tilbringer- og SAR-maskin. – Passasjerene er svært glad i maskinen. De setter stor pris på at den føles trygg og kabinen romslig, sier Henrik Fjeldsbø, som er forbundssekretær i Industri Energi og nåværende leder i LOs helikopterutvalg.
-Det har vært stadige forbedringer på maskinene og vi kjenner til at Sikorsky snart vil kunne tilby en større oppgradering for S92, sier han.
Fjeldsbø anslår at det finnes drøyt 100 Sikorsky S92A i drift på norsk og britisk side av Nordsjøen. Og siden Turøy-ulykken har S92 vært eneste helikopter i drift på norsk sokkel. Maskinene i Norge opereres av Bristow og CHC Helikopter Service.